Általánosságban elmondható, hogy az ázsiai, távol-keleti relációk jelentős kulturális különbségeket mutatnak az európai, valamint az amerikai üzleti kultúrához viszonyítva. Ezen eltérések nem kellő mélységű ismerete sok esetben üzleti lehetőségek meghiúsulásához vezethet. 

Többek között az egyik fontos jellemzője a távol-keleti, ezen belül többek között a japán üzleti kultúrának is a kollektív döntéshozatal, melynek köszönhetően az üzleti döntések meghozatala hosszú időt vesz igénybe, így komoly ráfordítást igényel az exportőr részéről egy-egy pozitív döntés kivárása. A siker eléréséhez a legfontosabb a japán piacon a türelem.

El kell fogadni, hogy a bizalomépítés a piacra lépés első állomása, amely itt akár több mint egy évig is eltarthat. További fontos része a japánokkal történő üzletkötésnek a folyamatos kommunikáció, mely gyakran hiányzik, vagy elmarad a magyar fél részéről.

A magyar vállalatok számára a távol-keleti üzleti kultúra jellemzően komoly kihívást jelent. Nem csak a kulturális különbségek, de a különböző szabályozások is jelentős akadályokat jelentenek azon magyar vállalatok számára, akik nem rendelkeznek kellő ismerettel a szigetország piacával kapcsolatban. Az ázsiai, így a japán piacon is elsősorban azok tudnak jelentősebb üzleti eredményeket elérni, akik alapos ismeretekkel rendelkeznek az ország üzleti kultúrájáról, ismerik a reláció sajátosságait, versenyképes árukkal és feltételekkel tudják azokat a fogadó ország piacára juttatni, továbbá rendelkeznek a piacra jutási akadályok (pl. engedélyezési eljárás, stb.) leküzdéséhez szükséges kellő türelemmel, és készek ennek érdekében megtenni a megfelelő erőfeszítéseket (anyagi, idő és energia ráfordítás).

A japán üzleti kultúra megértéséhez javasoljuk az alábbi JETRO kiadvány tanulmányozását, amely erre a linkre kattintva érhető el.

 

 

Jellemzően helyi partner nélkül és jelentős kezdeti tőkebefektetés nélkül a japán piaci jelenlét létrehozása komoly akadályt jelent. A cégalapítással kapcsolatos jogi szabályozásokról ezen a linken kaphat részlétes tájékoztatást.

 

További információk: Japan External Trade Organization: https://www.jetro.go.jp/en/

 

 

 

Alapvetően az első nehézséget az jelenti, hogy a japán bürokratikus ügyintézés szinte teljes mértékben japán nyelven történik. Az elmúlt években a japán állam igyekszik ezen könnyíteni, olyan szervezetek létrehozásával is, melyek akár ingyenesen is segítik a japán piac iránt érdeklődőket. Az Invest Tokyo részeként működő Tokyo One-Stop Business Establishment Center (TOSBEC) a külföldieket segíti a vállalkozás kezdeti szakaszában, angol nyelven, Tokióban.

További információkInvest Tokyo: https://www.investtokyo.metro.tokyo.lg.jp/en/